Author(s):
Rolim, Raquel de Melo
Date: 2020
Origin: Oasisbr
Subject(s): Educação em saúde; Serious games; Cardiologia; Cardiologia; Ensino a distância; Tecnologia educacional; Jogos eletrônicos; Telemedicina; Health education; Cardiology; CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
Description
Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T19:31:23Z No. of bitstreams: 1 Raquel de Melo Rolim Dissertacao completa.pdf: 2129417 bytes, checksum: 52614e37b0881cd59c65bc16df9dfe17 (MD5)
Made available in DSpace on 2020-11-08T19:31:23Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Raquel de Melo Rolim Dissertacao completa.pdf: 2129417 bytes, checksum: 52614e37b0881cd59c65bc16df9dfe17 (MD5) Previous issue date: 2017-02-15
The present work is the result of a report about a learning resource in cardiology, entitled Cardiology in the Air, and that aims to develop an educational game with interactive resources for the medical field. The game was built using the PHP + Javascript programming language and had a multidisciplinary team for its production. The methodology of construction was based on applied research, of technological production, having its theoretical referent focused on the concept of gamification in education and the importance of the serious game in the permanent education in health. The game has responsive design and can be accessed by computer, Tablet and cell phones. The clinical cases were elaborated by students of the medical course of the Federal University of Ceará (UFC), under the guidance of cardiologists attending the Dr. Carlos Alberto Studart Gomes Hospital in Messejana and working in Telecardiology at the Technical Nucleus of Telehealth of the Federal University Of Ceará. The validation of the game proposed here was effected through the application of an online questionnaire with physicians and occurred in two stages, in order to correct possible errors in the system. The situations available in the game address the following themes: Systemic Arterial Hypertension, Blockade and Heart Failure. Finally, it is hoped that, in the near future, the game will become an in-service training tool for physicians
O presente trabalho é resultado de um relatório sobre um recurso de aprendizagem em cardiologia, intitulado Cardiologia no Ar, e que tem como objetivo desenvolver um game educativo com recursos interativos para a área médica. O game foi construído usando a linguagem de programação PHP + Javascript e contou com uma equipe multidisciplicar para sua produção. A metodologia de construção teve como base a pesquisa aplicada, de produção tecnológica, tendo seu referencial teórico voltado para o conceito de gamificação na educação e a importância dos serious game na educação permanente em saúde. O game possui design responsivo e pode ser acessado por computador, Tablet e celulares. Os casos clínicos foram elaborados por estudantes do curso de Medicina da Universidade Federal do Ceará (UFC), sob orientação de cardiologistas que atendem no Hospital de Messejana Dr. Carlos Alberto Studart Gomes e que atuam na Telecardiologia no Núcleo Técnico Científico de Telessaúde da Universidade Federal do Ceará. A validação do game aqui proposto se efetivou por meio da aplicação de questionário online com médicos e ocorreu em duas etapas, no intuito de corrigir possíveis erros no sistema. As situações disponíveis no jogo abordam as seguintes temáticas: Hipertensão Arterial Sistêmica, Bloqueio e Insuficiência Cardíaca. Por fim, espera-se que, em um futuro próximo, o game venha a se tornar uma ferramenta de capacitação em serviço para médicos