Author(s): Andrade, Francisco Ari de
Date: 2020
Origin: Oasisbr
Subject(s): Educação Moral; Método Intuitivo; Século XX- Prática de leitura; Sala de Aula
Author(s): Andrade, Francisco Ari de
Date: 2020
Origin: Oasisbr
Subject(s): Educação Moral; Método Intuitivo; Século XX- Prática de leitura; Sala de Aula
This article highlights a reading practice proposed by the primary teacher Ana Facó (1855-1926), in the city of Fortaleza, at the beginning of the 20th century. The purpose of this study is to demonstrate an application of the intuitive method in the classroom by reading a short story, where the example presented was aimed at the moral education of students. In methodological terms, the study uses the newspaper as a source. In the newspaper library of the state public library, in the microfilming sector, a series of nine stories published in the School column, titled “My Palmatoria - for children”, in different editions of the Jornal do Ceará, in the period of May to June of 1907. Although conservative, because it provides for the control of children and the maintenance of social order, such study is relevant because of the influence of pedagogy of JH Pestalozzi (1746-1827) on the literature of moral education in primary school.
O presente artigo destaca uma prática de leitura, proposta pela professora primária Ana Facó (1855-1926), na cidade de Fortaleza, no começo do século XX. O objetivo do estudo é demonstrar a aplicação do método intuitivo na sala de aula, por meio da leitura de um conto, no qual o exemplo apresentado visava à educação moral dos alunos. Nos aspectos metodológicos, o estudo utilizou o jornal como fonte. Na hemeroteca da biblioteca pública estadual, no setor de microfilmagem, foi localizada uma série de nove contos publicada na coluna “Escola”, intitulada“Minha palmatória – para crianças”, em edições diferentes do Jornal do Ceará, no período de maio a junho de 1907. Embora conservador, porque previa o controle das crianças e a manutenção da ordem social, tal estudo é relevante pela influência da pedagogia de J. H. Pestalozzi (1746-1827) na questão da educação moral na escola primária