Document details

Processo de abandono escolar: o que os adolescentes têm a dizer?

Author(s): Rocha, Rafaela

Date: 2017

Origin: Oasisbr

Subject(s): CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA; Abandono escolar; Psicologia social; Adolescentes; Educação


Description

Submitted by cristiano cardoso sales (cristiano.sales@ucb.br) on 2017-07-06T18:47:06Z No. of bitstreams: 1 RafaelaRochaTCCGraduacao2015.pdf: 636429 bytes, checksum: a3b34c7eb602e66a286004045265726a (MD5)

Approved for entry into archive by Sara Ribeiro (sara.ribeiro@ucb.br) on 2017-07-07T13:58:47Z (GMT) No. of bitstreams: 1 RafaelaRochaTCCGraduacao2015.pdf: 636429 bytes, checksum: a3b34c7eb602e66a286004045265726a (MD5)

Made available in DSpace on 2017-07-07T13:58:47Z (GMT). No. of bitstreams: 1 RafaelaRochaTCCGraduacao2015.pdf: 636429 bytes, checksum: a3b34c7eb602e66a286004045265726a (MD5) Previous issue date: 2015

O fenômeno do abandono escolar é considerado como um dos grandes desafios da educação e não está relacionado somente às características individuais dos estudantes, família e escola. É preciso compreendê-lo de forma mais ampla, incluindo a compreensão sobre as dimensões históricas-culturais apresentadas por Vigotski. Esse tema está em voga atualmente e tem sido razão de muita discussão nos meios educacionais, acadêmicos ou não, pois, sabe-se que existe um desinteresse dos jovens pela escola e é importante compreender o porquê, considerando tantos os aspectos sociais e culturais, quanto as práticas pedagógicas. Essa pesquisa, nesse sentido, tem por objetivo, analisar as narrativas de adolescentes sobre os motivos que estão conduzindo-os ao processo de abandono. Para tanto, foram realizadas entrevistas individuais e grupo focal com 5 adolescentes de uma escola pública do Distrito Federal e construídas categorias de análise para compreensão do sentido subjetivo das falas de acordo com a Teoria da Subjetividade de González Rey. A maioria dos participantes não se reconhecem como “aluno faltoso” e justificam a ausência da sala de aula devido ao trabalho.

The dropout phenomenon is regarded as one of the great challenges of education and is not related only to the individual characteristics of students, family and school, we need to understand it more broadly, including the understanding of the historical and cultural dimensions presented by Vygotsky. This theme is in vogue these days and has been reason for much discussion in educational media, academics or not, because it is known that there is a lack of interest of young people in school and it is important to understand why, considering so many social and cultural aspects, as pedagogical practices. This research, in this sense, aims to analyze the narratives of adolescents about the motives leading them to the abandonment process. For this purpose, individual interviews and focus groups were held with five adolescents from a public school in the Federal District and built analysis categories for understanding the subjective meaning of discourses according to the theory of González Rey Subjectivity. Most participants do not recognize as "offending student" and justify the absence from the classroom because of work.

Document Type Bachelor thesis
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo