Document details

It in science : a study of the use of datalogging in practical work by Portuguese pre-service science teachers

Author(s): Gil, Henrique

Date: 2001

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.11/4238

Origin: Repositório Científico do Instituto Politécnico de Castelo Branco

Subject(s): Information technologies (IT); IT approaches during lessons; Work with pupils aged 10-11 years; The use of datalogging; ‘Hands-on’ and ‘heads-on’ activities; Tecnologias de Informação (TI); IT abordadas durantes as aulas; Trabalho com alunos com idades de 10-11 anos; O uso de registro de dados; Atividades ‘Hands-on’ e ‘heads-on’; Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Ciências da Educação


Description

Thesis for degree of Doctor of Philosophy in Education

There is a general concensus in society and in education, in particular, that pupils should learn using Information Technologies (IT) to help prepare them for their future in the world of work. This thesis reviews the relationship between IT, teaching and learning with particular reference to constructivism and problem solving approaches in science education. Despite recognising the importance of IT in the modern world, relatively few Portuguese teachers use IT approaches during lessons. Unfortunately the widespread and the real use of IT in education is very low the main aim of this thesis is to demonstrate that IT may be used in the classroom if teachers are provided with specific examples of its use. Portuguese student teachers and their supervisors were introduced to the use of datalogging in practical work. A problem solving constructivist approach was used to promote their use of IT practical Work with pupils aged 10-11 years. An action research was used to promote a close relationship between researcher and researched to establish deeper understanding of the problems, advantages and disadvantages of the use of datalogging in practical work. The results gathered form interviews, observations, questionnaires and field notes demonstrated that with the use of datalogging with the methodology done it was really possible to engage pupils in ‘hands-on’ and ‘heads-on’ activities. Pupils manipulate materials and equipment (hands-on) and had time to discuss the results of the experiments (heads-on). There was a general agreement among the participants that the use of datalogging should be promoted because of the beneficial effects on learning that can occur following detailed discussions of results gained using dataloggers.

Há um consenso geral na sociedade e na educação, em particular, que os alunos devem aprender utilizando as Tecnologias de Informação (TI) para ajudar a prepará-los para o seu futuro no mundo do trabalho. Esta tese analisa a relação entre TI ensinando e aprendendo com particular referência ao construtivismo e abordagens de resolução de problemas na educação científica. Apesar de reconhecer a importância da TI no mundo moderno, relativamente poucos professores portugueses usam abordagens de TI durante as aulas. Infelizmente, o generalizado e o uso real da TI na educação é muito baixo sendo que o principal objetivo desta tese é demonstrar que ele pode ser usado em sala de aula se os professores estiverem providos com exemplos específicos da sua utilização. Estudantes portugueses professores e seus supervisores foram iniciados no uso de registro de dados no trabalho prático. A resolução de problemas com abordagem construtivista foi usada para promover o seu uso de TI em trabalho prático com alunos com idades de 10-11 anos. Uma pesquisa-ação foi utilizada para promover uma estreita relação entre pesquisador e pesquisado para estabelecer uma compreensão mais profunda dos problemas, vantagens e desvantagens do uso de registro de dados no trabalho prático. Os resultados recolhidos de entrevistas, observações, questionários e notas de campo demonstraram que com o uso de registo de dados com a metodologia feita foi realmente possível engajar os alunos em atividades 'hands-on' e 'heads-on'. Os alunos manipularam materiais e equipamentos (hands-on) e tiveram tempo para discutir os resultados dos experimentos (heads-on). Houve um consenso geral entre os participantes que o uso de registo de dados deve ser promovido por causa dos efeitos benéficos sobre a aprendizagem que pode ocorrer após discussões detalhadas de resultados obtidos utilizando coletores de dados.

Document Type Doctoral thesis
Language English
Contributor(s) Repositório Científico do Instituto Politécnico de Castelo Branco
CC Licence
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo