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Evolution in the european cheese sector : a nutritional and functional analysis

Author(s): Sampaio, Ana Sofia Barreto

Date: 2018

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.14/36665

Origin: Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa

Subject(s): Domínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia::Outras Engenharias e Tecnologias


Description

Background: Cheese, once seen as a dairy product of secondary importance, has received great attention in recent years from both the agri-food and the scientific sectors. Formulation, sensory and functionalization novelty have been among the main innovations reported in the technical and scientific literature. Objectives: The main objective of this study was to analyse the evolution of the current cheese market at the European level within a 5-year time frame. Taking into account the framework of the company within which this thesis was developed, much involved in industry trend observation, market opportunities and policy recommendations, the analysis performed intended to assess whether innovation activities in the cheese sector and these associated determinants are reflected in the products currently being launched in the market. Methods: For this purpose, a database, which gathered information on more than 13,000 cheeses launched over the 5-year period between 2010 and 2014 in 21 European countries, was evaluated. Data were analysed from various perspectives, but with a special focus on nutritional issues. The nutritional profiles of the different cheese categories were assessed as well as the existence of positioning claims, in order to try to unravel the current market trends and recognize what may be the potential innovations open for this food sector in the near future. Results: From the data analysis, it was possible to verify that the countries with the greatest number of launches were Germany, France and Italy, with an increase in the number of launches from year to year, with special emphasis on the category of Hard and semi-Hard cheeses. Regarding the market positioning of the cheeses, emphasis was placed on the analysis of the existing claims; 69% of the cheeses analyzed included at least one claim, being “low/no/reduced allergen” the most commonly applied. Concerning the packaging materials used, despite the existence of some alternative materials, plastic remained the most used. Regarding the nutritional profile of the different cheese categories, Curd and Quark cheeses had the most balanced profiles. Conclusion: Despite the great scientific and technological interests theoretically demonstrated in this product sector, these have not yet been reflected in practice, since both intrinsic and extrinsic characteristics of the launched cheeses remain relatively uniform over time. To be highlighted is the change in market positioning with most of the cheeses analysed including at least one claim giving rise to a new cheese paradigm – the possibility of cheese acting as a vector for added-value functions.

Contexto: O queijo, outrora visto como um produto lácteo de importância secundária, recebeu grande atenção nos últimos anos dos setores agroalimentar e científico. Novas fórmulas, novidades ao nível sensorial e funcional foram das principais inovações relatadas na literatura técnica e científica. Objetivos: O objetivo principal deste estudo foi analisar a evolução do atual mercado de queijos a nível europeu durante um período de 5 anos. Tendo em conta o enquadramento da empresa em que esta tese foi desenvolvida, muito envolvida na observação de tendências da indústria, oportunidades de mercado e recomendações de políticas, a análise realizada possibilita clarificar se a inovação no setor de queijo e seus determinantes estão a ser refletidos nos produtos que estão a ser lançados no mercado. Métodos: Para este fim, foi avaliada uma base de dados, que reúne informações sobre mais de 13 mil queijos lançados durante o período de 5 anos, entre 2010 e 2014, em 21 países europeus. Os dados foram analisados de várias perspetivas, mas com foco especial em questões nutricionais. Os perfis nutricionais das diferentes categorias de queijos foram analisados, bem como a existência de alegações de posicionamento, para tentar desvendar as tendências atuais do mercado e reconhecer as inovações potenciais que podem estar em aberto para este setor de alimentos num futuro próximo. Resultados: A partir da análise de dados, foi possível verificar que os países com maior número de lançamentos foram a Alemanha, a França e a Itália, com um aumento no número de lançamentos de ano para ano, com especial ênfase na categoria dos queijos duros e semi-duros. Quanto ao posicionamento no mercado dos queijos, foi dado destaque à análise das alegações existentes; 69% dos queijos analisados incluíram pelo menos uma alegação, sendo "baixo teor/sem/com redução de alergénios” a mais comum. Quanto ao material utilizado para a embalagem, apesar da existência de alguns materiais alternativos, o plástico permaneceu o mais usado. Quanto ao perfil nutricional das diferentes categorias de queijos, os queijos coalho e Quark tiveram o perfil mais equilibrado. Conclusão: Apesar do grande interesse científico e tecnológico teoricamente demonstrado neste setor de produtos, o mesmo ainda não se refletiu na prática, uma vez que as características intrínsecas e extrínsecas dos queijos lançados permanecem relativamente uniformes ao longo do tempo. A destacar é a mudança no posicionamento do mercado com a maioria dos queijos analisados a incluir pelo menos uma alegação, o que dá origem a um novo paradigma do queijo - a possibilidade de que o queijo atue como vetor para funções de valor agregado.

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Teixeira, Carla Manuela Moreira; Gomes, Ana Maria Pereira
Contributor(s) Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
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