Author(s):
Martins, Francisco ; Silva, Nuno Miguel ; Mascarenhas, Daniela ; Maia, Ana
Date: 2025
Origin: PRATICA - Revista de Pesquisa Multimídia sobre Inovação Pedagógica e Práticas de e-Learning
Subject(s): Cilindro; MAB; Paralelepípedo; Quotidiano; Volume; Cilindro; MAB; Paralelepípedo; Cotidiano; Volumen; Cylinder; MAB; Parallelepiped; Daily life; Volume
Description
This study, conducted with 18 sixth-grade students (ages 11–12), investigated how the use of Base Ten Blocks (MAB) and the connection between mathematics and everyday life contribute to the understanding of the concept of volume. The main objectives were: to promote the construction of the volume concept using MAB; to implement tasks contextualized in students’ daily lives; and to analyze the impact of manipulatives on learning the topic “3D figures,” as outlined in the Essential Learning Goals for Mathematics. Adopting a qualitative approach, data were collected through direct observation, video recordings, document analysis, and focus group interviews. The results indicated that the use of concrete materials, such as MAB and everyday objects, may facilitate the transition from a practical and tangible understanding to a more abstract and formal one, including the use of mathematical formulas. The methodologies adopted promoted student autonomy, strengthened the connection between theory and practice, and emphasized the relevance of using manipulatives in learning complex geometric concepts.
Este estudio, realizado con 18 alumnos de sexto grado (11–12 años), investigó cómo el uso del material multibase (MAB) y la conexión de las matemáticas con la vida cotidiana contribuyen a la comprensión del concepto de volumen. Los objetivos principales fueron: promover la construcción del concepto de volumen con el apoyo del MAB; implementar tareas contextualizadas en la vida diaria de los alumnos; y analizar el impacto de los materiales manipulativos en el aprendizaje del tema "figuras en el espacio", presente en los Aprendizajes Esenciales de Matemáticas. Adoptando un enfoque cualitativo, se recopilaron datos mediante observación directa, grabaciones en vídeo, análisis documental y entrevistas en grupo focal. Los resultados indicaron que el uso de materiales concretos, como el MAB y objetos cotidianos, puede facilitar la transición de una comprensión práctica y tangible a un enfoque más abstracto y formal, incluyendo el uso de fórmulas matemáticas. Las metodologías empleadas promovieron la autonomía de los alumnos, fortalecieron la conexión entre la teoría y la práctica, y subrayaron la relevancia del uso de materiales manipulativos en el aprendizaje de conceptos geométricos complejos.
Este estudo, realizado com 18 alunos do 6.º ano de escolaridade (11-12 anos), investigou de que forma o uso do Material Multibásico (MAB) e a ligação da matemática ao quotidiano contribuem para a compreensão do conceito de volume. Os objetivos centrais foram: promover a construção do conceito de volume com o apoio do MAB; implementar tarefas contextualizadas no quotidiano dos alunos; e analisar o impacto dos materiais manipuláveis na aprendizagem do tópico "figuras no espaço", presente nas Aprendizagens Essenciais de Matemática. Adotando uma abordagem qualitativa, foram recolhidos dados por meio de observação direta, registos em vídeo, análise documental e entrevistas de grupo focal. Os resultados indicaram que o uso de materiais concretos, como o MAB e objetos do quotidiano, poderão ser facilitadores para a transição de uma compreensão prática e tangível para uma abordagem mais abstrata e formal, incluindo o uso de fórmulas matemáticas. As metodologias adotadas promoveram a autonomia dos alunos, fortalecendo a conexão entre teoria e prática, e sublinharam a relevância do uso de materiais manipuláveis na aprendizagem de conceitos geométricos complexos.