Author(s):
Martins, Margarida Alves ; Sousa, Otília ; Castro, São Luís ; Dockrell, Julie ; Papadopoulos, Timothy ; Mifsud, Charles
Date: 2019
Origin: Análise Psicológica
Subject(s): Multilingualism, Teachers’ conceptions, Educational practices, Immigrants, L1, L2.; Multilinguismo, Conceções dos professores, Práticas educativas, L1, L2.
Description
Europe is a diverse and heterogeneous linguistic community that faces the challenge of educating anincreasingly multicultural and multilingual population. Language teachers are key players on this regardas they may foster multilingualism and contribute to students’ inclusion in their classrooms. Portugal isno exception and Portuguese schools and teachers are adapting to an increasingly multilingual society,a situation that is not entirely new but nevertheless presents new challenges. In the present article, weanalyse teachers’ conceptions regarding multilingualism in Portugal and the educational practicesdeveloped in multilingual classrooms. Participants were 505 teachers from all levels of educationteaching in multilingual classrooms. A questionnaire created by the multilingual group of the EuropeanLiteracy Network translated and adapted for Portugal was answered online. The results show a lowconcentration of immigrant children per class, the prominent role of English as a second language,teachers with an open attitude towards linguistic diversity, who are multilingual and aware ofmultilingualism, and value the language and culture of their students. They believe that being able tomaster different languages is an asset to the students' academic and cognitive development.
A Europa é uma realidade linguística diversa e heterogénea que enfrenta o desafio de educar uma população cada vez mais multicultural e multilingue. Os professores de língua(s) são atores nesta realidade, promovendo o multilinguismo e integrando a diversidade. Portugal não foge ao paradigma do multilinguismo e as escolas e professores portugueses vão-se adaptando a uma realidade que, não sendo nova, tem novos contornos. Neste artigo, analisam-se as conceções de professores portugueses sobre multilinguismo e as práticas educativas desenvolvidas em salas de aula multilingues por eles referidas. Os participantes foram 505 professores de todos os ciclos de ensino a lecionar em salas de aula multilingues. O instrumento utilizado foi um questionário criado pelo Grupo Multilingue da Rede Europeia de Literacia traduzido e adaptado para Portugal que foi respondido online. Os resultados mostram uma baixa concentração de imigrantes por turma, o lugar de destaque do inglês como segunda língua, professores com uma atitude de abertura face à diversidade linguística, multilingues e esclarecidos acerca do multilinguismo, valorizando a língua e cultura dos estudantes. Acreditam que o conhecimento de línguas se constitui como uma mais-valia no desenvolvimento académico e cognitivo dos estudantes.