Author(s):
Rendas, António ; Neuparth, Nuno ; Carreiro-Martins, Pedro ; Dores, Hélder ; Oliveira, Beatriz ; Costa, Teresa ; Rosado-Pinto, Patrícia ; Fonseca, Marta ; Fonseca, Marta
Date: 2025
Origin: Gazeta Médica
Subject(s): Educação Médica; Escolas Médicas; Currículo; Estudantes Medicina; Raciocínio Clínico; Clinical Reasoning; Curriculum; Education, Medical; Schools, Medical; Students, Medical
Description
We reviewed an innovative project in undergraduate medical education, which used problem-based learning and concept maps in pathophysiology teaching. We analyzed publications starting in 1995 and until 2024, to identify factors contributing to its continuity and impact, nationally and internationally.Problem-based learning was based on the methodology developed by Howard Barrows, a founder of the method. In 1998, we published, internationally, the results of this initial experience, completed by three international publications.In the early 21st century, this methodology became closer to case-based learning but maintained tutorial sessions, self-directed orientation and small group learning. Simultaneously, concept maps, developed by Novak, as leading promoter of the method, began to be used and were part of final assessment tools. In 2006, an international publication emphasized meaningful learning, recognized by tutors and students, as facilitator to understanding pathophysiological mechanisms of disease, applying basic science to explain clinical manifestations. In 2020, another international publication revisited the whole teaching and learning process.In 2023 and 2024, two international papers were published, a BEME systematic review on the effectiveness of concept maps in critical thinking and a scoping review on the need to standardize concept maps methodology. In 2024, for the first time in Portugal, we published two international papers on the use of concept maps to promote clinical reasoning in the undergraduate teaching of Family Medicine.Key elements of continuity and impact were: inclusion in the core curriculum, open information to students, training medical tutors, use of educational methods and materials validated internationally.
Revê-se um projeto inovador no ensino médico pré-graduado que utilizou aprendizagem por problemas e mapas concetuais no ensino da fisiopatologia, desde 1995 até final de 2024, para identificar fatores que contribuíram para a sua continuidade e impacto, nacional e internacionalmente.Aplicou-se a metodologia desenvolvida por Howard Barrows, um dos fundadores do método. Em 1998, publicaram-se os resultados iniciais, e, em anos seguintes, três artigos, igualmente em revistas internacionais.Na primeira década do século 21, esta metodologia aproximou-se da aprendizagem baseada em casos, mantendo sessões tutoriais, aprendizagem autónoma e ensino em pequenos grupos. Simultaneamente, começaram a utilizar-se mapas conceptuais, desenvolvidos por Joseph Novak, principal promotor do método. Em 2006, uma publicação internacional salientou a relevância da aprendizagem significativa, reconhecida por tutores e estudantes como facilitadora da compreensão dos mecanismos fisiopatológicos das doenças, aplicando onhecimentosdas ciências básicas para explicar as manifestações clínicas. Em 2020, uma nova publicação internacional, revisitou toda este processo de ensino e aprendizagem.Em 2023, publicaram-se dois artigos internacionais, uma revisão sistemática da série Best Evidence Medical Education sobre mapas concetuais e pensamento crítico e uma scoping review que apontou para estandardização dos mapas concetuais.Em 2024, publicaram-se, pela primeira vez em Portugal, dois artigos internacionais sobre a utilização de mapas concetuais na promoção do raciocínio clínico no ensino pré-graduado da Medicina Geral e Familiar.Os elementos-chave da continuidade e impacto do projeto foram: inclusão no core curriculum, acesso aberto à informação para os estudantes, formação de tutores e utilização de métodos e materiais pedagógicos validados internacionalmente.