Author(s):
Amorim, Clara ; Castelo, Adelina
Date: 2025
Origin: Revista da Associação Portuguesa de Linguística
Subject(s): formação inicial de professores; fonologia; português europeu; consciência fonológica; : phonological awareness; initial teacher education; phonology; European Portuguese
Description
This study investigates the performance levels of undergraduate and master’s students enrolled in teacher education programs on tasks involving phonological awareness, with the aim of identifying gaps in initial teacher training in the area of Phonology. The sample includes 98 students who responded to an online questionnaire with questions on syllabic and phonemic awareness, phoneme-grapheme correspondence, and explicit phonological knowledge. The results reveal significant limitations in metaphonological knowledge, particularly in the identification of word stress, syllables, sounds, and rhymes, as well as in the explicit justification of phonological phenomena. The responses show an influence of orthography, and a slightly higher performance among master’s students. The findings point to an urgent need to strengthen explicit instruction in Phonology within teacher education.
Este estudo investiga os níveis de desempenho de estudantes em cursos de formação de professores em tarefas de consciência fonológica, com o objetivo de identificar lacunas na formação inicial de professores no domínio da Fonologia. A amostra inclui 98 estudantes de licenciatura e mestrado, que responderam a um questionário online com questões sobre consciência silábica, fonémica, relação fonema-grafema e conhecimento fonológico explícito. Os resultados evidenciam limitações significativas no conhecimento metafonológico, nomeadamente na identificação de acento de palavra, sílabas, sons e rimas, bem como na explicação de fenómenos fonológicos, observando-se uma influência da ortografia nas respostas dos participantes e um desempenho ligeiramente superior entre os estudantes de mestrado. Estes resultados revelam a necessidade urgente de reforçar o ensino explícito da Fonologia na formação de professores.