Author(s):
Coppi, Marcelo ; Oliveira, Hugo ; Cristóvão, Ana Maria ; Tirapicos, Filipa ; Bonito, Jorge
Date: 2024
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10773/43437
Origin: RIA - Repositório Institucional da Universidade de Aveiro
Subject(s): Health education; Schools for Health in Europe; Monitoring reports
Description
In 1991, the World Health Organization launched the European Network of Health Promoting Schools. Subsequently, in 2017, the Schools for Health in Europe (SHE) was created with the aim of improving the health of children and young people in Europe through a specific focus on schools. Several European countries are part of this network and have created the health promoting schools’ approach to implement structured and systematic health promotion plans in schools. SHE monitors the implementation of school health in member countries, producing a report that includes those countries’ data. This article presents an analysis of the latest 2020 monitoring reports from 14 European Union countries. The study used a qual-itative approach through the documentary analysis technique. The analysis concludes that although many schools in the European Union are health promoting, not all of them follow the health education approach in planning their activities. The main topics addressed are physical activity, ex aequo with healthy eating. It is possible to identify the main facilitator of health promotion in schools: intersectoral collaboration between the health and education sectors. Finally, the main barrier to the implementation of health promotion is the feeling of overload expressed by the teachers.
A Organização Mundial da Saúde criou, em 1991, a Rede Europeia de Escolas Promotoras da Saúde. Posteriormente, em 2017, foi criada a rede de Schools for Health in Europe(SHE), com o objetivo melhorar a saúde das crianças e jovens na Europa, através de um enfoque específico nas escolas. Vários países europeus fazem parte desta rede e cria-ram a abordagem escolas promotoras de saúde com o objetivo de implementarem planos estruturados e sistemáticos de promoção da saúde nas escolas. A SHE monitoriza a im-plementação da saúde escolar nos países membros, elaborando um relatório para cada país. O presente artigo apresenta uma análise dos últimos relatórios de monitorização, de 2020, de 14 países da União Europeia. O estudo recorreu a uma abordagem qualitativa através da técnica de análise documental. A análise conclui que, embora muitas escolas da União Europeia sejam escolas promotoras de saúde, nem todas seguem a abordagem da educação para a saúde no planeamento das suas atividades. Os principais temas abordados são a atividade física, ex aequo, com a alimentação saudável. É possível identificar o principal elemento facilitador da promoção de saúde em contexto escolar: colaboração intersectorial entre os setores da saúde e da educação. Por último, verifica-se que a principal barreira à implementação da promoção de saúde consiste no sentimento de sobrecarga manifestada pelos professores.
La Organización Mundial de la Salud creó, en 1991, la Red Europea de Escuelas Promotoras de la Salud. Posteriormente, en 2017, se creó las Schools for Health in Europe (SHE), con el objetivo de mejorar la salud de los niños y jóvenes en Europa, a través de un enfoque específico en escuelas. Varios países europeos forman parte de esta red y han creado el enfoque de escuelas promotoras de la salud con el objetivo de implementar planes estruc-turados y sistemáticos de promoción de la salud en las escuelas. SHE monitorea la imple-mentación de la salud escolar en los países miembros, produciendo un informe para cada país. Este artículo presenta un análisis de los últimos informes de seguimiento, para 2020, de 14 países de la Unión Europea. El estudio recurrió a un enfoque cualitativo a través de la técnica de análisis documental. El análisis concluye que, aunque muchas escuelas de la Unión Europea sean promotoras de la salud, no todas siguen el enfoque de educación para la salud en la planificación de sus actividades. Los principales temas abordados son, ex aequo, la actividad física con la alimentación saludable. Es posible identificar el principal elemento facilitador de la promoción de la salud en el contexto escolar: la colaboración intersectorial entre los sectores de salud y educación. Finalmente, el principal obstáculo para la aplicación de la promoción de la salud es el sentimiento de sobrecarga expresado por los profesores.