Document details

Mindfulness and job satisfaction as predictors of teacher well-being

Author(s): Espain, Andreia ; Martins, Silvana ; Oliveira, Diana ; Pereira, Anabela

Date: 2023

Origin: Sensos-e

Subject(s): Mindfulness; Psychological well-being; Job satisfaction; Teachers; Mindfulness; Bem-estar psicológico; Satisfação com a profissão; Docentes


Description

The teaching career is recognized as one of the most susceptible to stress and emotional strain. Mindfulness-based interventions have been identified as promoters of well-being and reducers of teacher stress. This study aimed to describe the levels of well-being, mindfulness, and job satisfaction among Portuguese teachers; analyze the relationship between well-being, mindfulness, and job satisfaction; and identify the predictive capacity of mindfulness and job satisfaction for teacher well-being. A quantitative, descriptive and correlational study was conducted, involving 734 teachers (89.1% female). The data was collected online using the sociodemographic and socioprofessional data questionnaire, the job satisfaction scale, the psychological well-being scale (EMMBEP), and the mindfulness scale (PHLMS). The study results demonstrated the presence of average scores in the perception of well-being. It was found that awareness and job satisfaction emerged as positive predictors of teacher well-being, while acceptance was found to be a negative predictor. It is concluded that job satisfaction is related to the perception of psychological well-being among the teachers in this sample. Mindfulness practices also have implications for the perception of psychological well-being, with awareness positively contributing to this well-being, while the acceptance dimension proved to be a negative predictor. Knowledge regarding how the variables studied here affect the perception of psychological well-being is relevant for designing interventions that better meet the needs of teachers.

A carreira docente é reconhecida como das mais sujeitas a stress e desgaste emocional. Este estudo teve como objetivos descrever os níveis de bem-estar, mindfulness e satisfação com a profissão docente dos docentes portugueses; analisar a relação entre bem-estar, mindfulness e satisfação com a profissão docente; e identificar a capacidade preditiva do mindfulness e da satisfação com a profissão docente para o bem-estar docente. Realizou-se um estudo quantitativo, descritivo e correlacional, com a participação de 734 professores (89.1% do sexo feminino). Os dados foram recolhidos online, através do questionário de dados sociodemográficos e socioprofissionais, da escala de satisfação com a profissão, da escala de bem-estar psicológico (EMMBEP) e da escala de mindfulness (PHLMS). Os resultados do estudo demonstraram a existência de scores médios na perceção de bem-estar. Verificou-se que a consciência e a satisfação com a profissão se assumiram como preditores positivos do bem-estar docente, enquanto que a aceitação demonstrou ser um preditor negativo. Conclui-se que a satisfação com a profissão está relacionada com a perceção de bem-estar psicológico dos docentes desta amostra. Também as práticas de mindfulness têm implicações na perceção do bem-estar psicológico, sendo que a consciência contribuiu positivamente para esse bem-estar, enquanto que a dimensão aceitação demonstrou ser um preditor negativo. O conhecimento relativo à forma como as variáveis aqui estudadas têm impacto na perceção de bem-estar psicológico torna-se relevante para o desenho de intervenções mais ajustadas às necessidades dos docentes.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents