Author(s):
Viana, Marcília Cavalcante ; Miranda, Roberto da Rocha ; Reis, Josiane Silva dos ; Santos, Maria José Costa dos
Date: 2025
Origin: Sensos-e
Subject(s): Letramento matemático; Sequência Fedathi; Ensino de Matemática; BNCC; Mathematical literacy; Fedathi Sequence; Mathematics teaching; BNCC
Description
Given the challenges faced by teachers who teach mathematics in Elementary School, it is essential to develop innovative teaching practices. This raises the question: What are the contributions of the Fedathi Sequence (SF) teaching methodology in overcoming the difficulties faced by teachers who teach mathematics in the 2nd year of Elementary School (Early Years)?To address this question, the study aims to analyze the potential contributions of the Fedathi Sequence (SF) methodology in helping 2nd-grade teachers in the Early Years of a municipal public school in Fortaleza, Ceará, to overcome their difficulties in implementing Mathematical Literacy (ML), as proposed by the Brazilian National Common Curricular Base (BNCC).This work is part of an ongoing Professional Master's research and is characterized as a field-based, exploratory, and qualitative study. It presents Didactic Sessions (DS) contextualized according to the thematic units of the BNCC.The findings indicate that the SF methodology supports teachers in overcoming instructional challenges related to Mathematical Literacy and promotes active student engagement in the learning process.
La formación continua es fundamental para prácticas innovadoras, lo que lleva a la pregunta: ¿Cómo promover cambios en la enseñanza a la luz de la Secuencia Fedathi (SF), mejorando la formación de los profesores de 2º año de Educación Primaria? Con el fin de aclarar la cuestión, el estudio analiza la contribución de la SF en una escuela de la red municipal de Fortaleza, como parte de una investigación de Maestría Profesional. Se trata de una investigación de campo, exploratoria y cualitativa, que presenta sesiones didácticas basadas en las unidades temáticas de la BNCC. Se concluyó que la SF promueve el alfabetismo matemático y fomenta la participación activa.
La formation continue est essentielle pour des pratiques innovantes, ce qui soulève la question suivante : comment promouvoir des changements dans l'enseignement à la lumière de la Séquence Fedathi (SF), en améliorant la formation des enseignants de 2e année de l'enseignement primaire ? Afin d’éclaircir cette question, l’étude analyse la contribution de la SF dans une école du réseau municipal de Fortaleza, en tant qu’extrait de recherche pour un Master Professionnel. Il s’agit d’une recherche de terrain, exploratoire et qualitative, qui présente des sessions didactiques basées sur les unités thématiques du BNCC. Il a été conclu que la SF favorise le littérisme mathématique et encourage la participation active.
Diante das dificuldades enfrentadas pelos professores que ensinam matemática no Ensino Fundamental é importante o desenvolvimento de práticas inovadoras, o que leva à indagação: Quais as contribuições da metodologia de ensino Sequência Fedathi (SF), para a superação das dificuldades professores que ensinam matemática no 2º ano do Ensino Fundamental, Anos Iniciais? Em busca de elucidar a questão, o estudo objetiva-se analisar as possíveis contribuições da metodologia de ensino SF, para superar as dificuldades dos professores do 2º ano dos Anos Iniciais, em uma escola da rede municipal de Fortaleza, Ceará, para a vivência do LM conforme a BNCC. Constitui um recorte de pesquisa de Mestrado Profissional em andamento, caracterizada sendo uma pesquisa de campo, exploratória e qualitativa que apresenta Sessões Didáticas (SD) contextualizadas segundo as unidades temáticas da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Concluiu-se que a SF contribui para superar as dificuldades docentes no que tange a vivência do Letramento Matemático e incentiva a participação ativa dos estudantes.