Author(s):
Reis, Josiane Silva dos ; Santos, Maria José Costa dos ; Brandão, Jorge Carvalho
Date: 2025
Origin: Sensos-e
Subject(s): Mathematical; Mathematical modeling; Maker culture; 3D pen; Cartesian coordinates; Matemática; Modelagem matemática; Cultura maker; Caneta 3D; Coordenadas cartesianas
Description
This article, based on a qualitative approach, is an excerpt from an ongoing doctoral research that investigates the use of the Maker Culture in Mathematical Modeling activities. Its objective is to present the 3D pen as a teaching resource for Cartesian coordinates, grounded in Mathematical Modeling Maker. This is an experiential activity conducted with Pedagogy students, in which the 3D pen was used as a resource for developing a didactic proposal, integrating Mathematics, Mathematical Modeling, and Maker Culture. The adopted methodology includes participant observation and interpretative analysis based on participants' interactions and reflections. Data collection was carried out through activity records and systematic observations conducted by the students during the process. The results suggest that the use of the 3D pen, in addition to stimulating creativity, enhances the representation of objects in the Cartesian plane, contributing to the construction of initial coordinate concepts.It is concluded, therefore, that the 3D pen is a didactic resource that fosters maker practice within the scope of Mathematical Modeling.
Este artigo, de abordagem qualitativa, é um recorte de uma pesquisa de doutorado em andamento que investiga o uso da Cultura Maker em atividades de Modelagem Matemática. Objetiva-se, portanto, apresentar a caneta 3D como recurso didático no ensino de coordenadas cartesianas fundamentada na Modelagem Matemática Maker. Trata-se de uma atividade experiencial realizada com estudantes do curso de Pedagogia, na qual se utilizou a caneta 3D como recurso no desenvolvimento de uma proposta didática, integrando a Matemática, a Modelagem Matemática e a Cultura Maker. A metodologia adotada inclui a observação participante e análise interpretativa com base nas interações e reflexões dos participantes. A coleta de dados foi realizada por meio de registos das atividades e observações sistemáticas conduzidas pelos estudantes durante o processo. Os resultados sugerem que o uso da caneta 3D, além de estimular a criatividade, potencializa a representação de objetos no plano cartesiano, contribuindo para a construção das noções iniciais de coordenadas. Conclui-se, portanto, que a caneta 3D é um recurso didático que fomenta a prática maker no âmbito da Modelagem Matemática.