Document details

Intrinsic Motivation Inventory : Psychometric properties in the context of first language and mathematics learning

Author(s): Monteiro, Vera ; Mata, Maria de Lourdes Estorninho Neves ; Peixoto, Francisco

Date: 2015

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.12/3917

Origin: Repositório do ISPA - Instituto Universitário

Project/scholarship: info:eu-repo/grantAgreement/FCT/3599-PPCDT/121358/PT ;

Subject(s): Intrinsic motivation; Mathematics; First language; Self-determination theory; Motivação intrínseca; Matemática; Língua materna; Teoria da Autodeterminação


Description

Intrinsic Motivation Inventory (IMI) is a multidimensional measurement grounded on the Self-Determination Theory (SDT) used in assessing the subjective experiences of participants when developing an activity. The aim of this study is to analyze the characteristics of IMI among Portuguese students, testing four organizational models (unidimensional, multidimensional, hierarchical and bi-factor). A total of 3685 students from the 5th to the 12th grades (50.4% boys) participated in the study (M = 13.67, SD = 2.26). Two versions of IMI were used (First Language and Mathematics) with twenty-one items distributed over five subscales: Enjoyment, Perceived Competence, Pressure/ Tension, Perceived Choice and Value/Utility. The confirmatory factor analysis corroborated the multidimensionality of intrinsic motivation, and that the bi-factor model presented the best fit indexes. This model showed the existence of one general factor, resulting from the contribution of all individual dimensions and the particularities of most of them. Furthermore, results also highlighted satisfactory reliability scores both through Cronbach’s alpha scores and Composite reliability scores. These results indicate that this scale is appropriate to evaluate the underlying constructs of the theoretical model of SDT and allows for the calculation of a global measure of intrinsic motivation, as well as specific measures for their predictors.

RESUMO: O Inventário de Motivação Intrínseca (IMI) é um instrumento utilizado na avaliação subjetiva da experiência vivida pelos sujeitos durante a realização de uma atividade, e está fundamentado, teoricamente, na Teoria da Autodeterminação (SDT). Este trabalho teve como objetivo estudar as propriedades psicométricas do IMI em estudantes portugueses, testando quatro modelos de organização (unidimensional, multidimensional, hierárquico e bifatorial). Participaram no estudo 3685 alunos (50,4% rapazes) do 5º ao 12º ano de escolaridade (M = 13,67, DP = 2,26). Foram utilizadas duas versões do IMI (língua materna e matemática), constituídas por 21 itens, distribuídos por 5 subescalas: Prazer, Perceção de Competência, Pressão/Tensão, Escolha Percebida e Valor/Utilidade. A análise fatorial confirmatória atestou a multimensionalidade da motivação intrínseca e o modelo bifatorial apresentou os melhores índices de ajustamento. Este modelo evidenciou a existência de um fator geral, resultante do contributo de todas as dimensões e a especificidade da maioria das dimensões. Os resultados permitiram igualmente constatar valores muito aceitáveis para a fidelidade, tanto através do Alfa de Cronbach, como pelo cálculo da Fiabilidade Compósita. Estes resultados indicam que esta escala é apropriada para avaliar os constructos teóricos subjacentes à SDT, permitindo obter uma medida global de motivação intrínseca e, em paralelo, medidas específicas para os seus preditores.

Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT)

Document Type Journal article
Language English
Contributor(s) Repositório do ISPA
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